Opplæring i Teams

Microsoft Teams er en samhandlingsplattform og arbeidsflate som blir veldig sentral i Kompetanse- og rollenettverkene. Det er også en løsning som følger med inntreden i Synergi. Her er noen tips og linker.

Under Kompetanse- og rollenettverk på samhandlingsnettet finner du Opplæring i Teams. Her finner du flere små videopresentasjoner og tips som gir en god innføring og opplæring i Teams.


For dere som har meldt dere på et kompetanse- eller rollenettverk og blitt invitert inn i et Team, har vi et par tips som er viktig å få med seg fra start:

  1. Når du poster et nytt innlegg, så er det viktig å starte med å tagge nettverket, slik at de andre medlemmene får opp varsel om innlegget i Teams. Det du gjør er å skrive en @ etterfulgt av navnet på nettverket. Da kommer navnet automatisk opp som forslag i en liste og du velger da ditt nettverk. Så er det bare å skrive i vei.
  2. Er du nettverksleder og skal sende møteinnkallelse, så går du inn på kalenderen i venstremenyen - oppretter et nytt møte med dato og tidspunkt, og velger kanal for invitasjonen (f.eks. Nettdrift - NIS) øverst til høyre i samme vindu. Da mottar alle i nettverket invitasjonen, og du trenger ikke å invitere enkeltpersoner i feltet under.
  3. Når du mottar en møteinnkallelse i Teams, må du legge den til i kalender. Trykk på innkallelsen og trykk deretter på "Legg til i kalender". Når møtet starter, trykker du "Bli med".


Selskap som er på Synergi
De selskapene som er på Synergi, og dermed på felles driftsplattform med Office365 - har også tilgang til Teams. Dere kan også melde deg inn i nettverkene direkte med Teams-kode, og du slipper da å sende forespørsel for å bli medlem av et team. Teams-koder for hvert nettverk og fremgangsmåte finner du også under Kompetanse- og rollenettverk på SHN.

Er ditt selskap på Nettalliansens felles driftsplattform står du oppført som medlem. Hvis ikke står du inntil videre oppført som gjest.