Alle deltakende selskap må utnevne en superbruker innenfor hvert forum, og kun for de systemene dere har eller får implementert om kort tid. Dette er de ulike brukerforumene som opprettes i første omgang:
- Arbeidsplattform (SYNERGI) - opprettes i januar
- Avviks- og arbeidsordresystem (PowerCatch) - opprettes i januar
- Håndboksystem (Confluence) - opprettes i januar
- Arkivsystem - under innstilling, avventer til leverandør er besluttet
- AMS - AMS-koordinatorsamlinger blir brukerforumet til AMS
- ERP - forum allerede opprettet, to deltakende selskap
Omfanget av disse brukerforumene vil være Skype-møter på 2 timer annenhver måned, inkludert minst ett fysisk møte i løpet av året. Brukerforumets samhandlingsverktøy vil være Microsoft Teams. Brukerforum ledes av IKT forvalter i Nettalliansens administrasjon sammen med systemeier. Systemeiere utnevnes fortløpende, og vil være en person per system som rullerer på tvers av eierselskapene.
Formål med brukerforum i Nettalliansen:
- Representanter fra deltakende selskap møtes for å utveksle erfaringer, koordinere behov og endringsønsker, lage strukturer og gjenbruke dokumentasjon.
- Hensikten:
- Flere brukere har samme behov og det gir en mereffekt å være koordinert ovenfor leverandøren. Ved å samle erfaringer og ønsker vil brukerforum enklere kunne utarbeide og dele på brukermanualer og brukerstøtte og prioritere endringsønsker. Forum skal utarbeide og dele på maler og innhold relevant for energibransjen.
- Mål:
- Bedre brukeropplevelse
- Bedre utnyttelse av tilgjengelig funksjonalitet
- Raskere retting av feil og innføring av endringer
- Bedre utnyttelse av leverandørens tid og lokal it hos selskapene
- Gjenbruk av maler og innhold
Vennligst meld inn ressurser til de aktuelle forumene ved å sende kontaktopplysninger til Hanne Johansen, helst innen 25. januar.
Ta kontakt med Hanne dersom noe er uklart.